Merkfundament

Bouwstenen als vertrekpunt
Veel bedrijven zitten in een uiterst competitieve markt waar de prijzen steeds meer onder druk staan. Veel ondernemers moeten iets in hun bedrijfsvoering veranderen om de toenemende concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Een effectieve manier om aan deze negatieve spiraal te ontkomen, is het bouwen van een sterk merk. Een robuust merkfundament voor je bedrijf waar je jaren mee vooruit kunt, draagt hieraan bij. Dit fundament bestaat uit drie bouwstenen: (1) merkgerichte organisatie, (2) in- en extern merkbeleid en (3) slagvaardige marketingoperatie. Deze bouwstenen zijn mijn vertrekpunt voor merkontwikkeling. Een korte toelichting.

merkgerichte-organisatieHet is bewezen dat merkgerichte organisaties op vele fronten succesvoller zijn dan organisaties die op een andere wijze worden aangestuurd. Voor veel organisaties is het echter lastig om vanuit merkperspectief te denken én te handelen. Je vergroot de merkgerichtheid door je merk zowel intern als extern centraal te stellen in je organisatie waarbij iedereen een actieve rol krijgt in merkontwikkeling. Van directie tot de werkvloer, op iedere afdeling.

in--en-extern-merkbeleidEen organisatie manifesteert zich op verschillende manieren en komt op verschillende momenten in contact met de consument. Deze interacties creëren een merkbeleving en moeten geloofwaardig, onderscheidend en relevant zijn. Om constant de regie te kunnen voeren op dit interactieproces, moet een intern en extern merkenbeleid worden gevoerd. Met een realistische merkstrategie vertaald naar uitvoerbare operationele plannen.

 

marketing-operatieHoe verbeter je structureel het samenspel tussen alle disciplines in de marketingcommunicatie en hoe ontwikkel je professionele communicatie- en merkactivatie-programma’s? Door taken, verantwoordelijkheden en processen te stroomlijnen met heldere afspraken, digitalisering en automatisering, neemt de kwaliteit van je marketingactiviteiten toe en wordt je marketingoperatie slagvaardiger.

 

Het 4 stappenplan