Het 4-stappenplan
Het is belangrijk dat een merkontwikkelingstraject gestructureerd en in een logische volgorde verloopt. Daarom heeft De Merketeer het 4-stappenplan ontwikkeld. De situatie van de organisatie en de hoeveelheid werkzaamheden bepalen het tempo van het traject. Kwaliteit en duurzaam resultaat staan echter voorop. Hieronder vind je per stap een korte toelichting met enkele voorbeelden.
Meer inzicht krijgen waar je marketingoperatie efficiënter kan en op welke gebieden je merk kunt ontwikkelen. Allereerst stel ik door onderzoek en interviews vast waar je merk in de praktijk eigenlijk staat en breng ik de belangrijkste marketingprocessen in kaart. Zo geef ik je inzicht waar je marketingoperatie efficiënter kan en op welke gebieden je merk zich kan ontwikkelen.
Enkele voorbeelden:
- Merkgerichtheid >> In hoeverre wordt je merk intern en extern centraal gesteld in je bedrijfsvoering?
- Klanttevredenheid >> In hoeverre zijn je klanten tevreden over je dienstverlening en komen de klantervaringen overeen met de verwachtingen?
- Imago & merkbekendheid >> Wat is het beeld wat je klanten hebben van jouw merk en komen deze overeen met gewenste identiteit? Welke associaties hebben klanten bij je merk? Hoe hoog is je merkbekendheid?
- Marketing & communicatie >> Welke communicatiemiddelen worden ingezet en wordt de huisstijl consistent toegepast bij de ontwikkeling van communicatiemiddelen?
- Processen & organisatie >> Wie is waar verantwoordelijk voor binnen de marketingoperatie en hoe effectief en efficiënt is dit georganiseerd?
- Inkoopmanagement >> Wat zijn de inkoopafspraken met betrekking tot marketingactiviteiten (zoals reclamebureau, drukwerk, media-inkoop, et cetera) en sluiten deze aan bij de gewenste prijs-kwaliteitsverhouding?
Merkontwikkeling begint met duidelijke keuzes. Zodat het duidelijk is waar je merk voor staat én hoe je er naar moet handelen. Niet alleen voor de directie, maar ook zichtbaar en herkenbaar voor alle medewerkers. Dus eerst definiëren, dan pas organiseren. Om helder te krijgen wat je uniek maakt en waar je als organisatie naar toe wilt, ga ik op zoek naar antwoorden en leggen we samen de basis voor je merkenbeleid.
Enkele voorbeelden:
- Organisatie-identiteit >> Wat zijn de visie, ambities, competenties en kernwaarden van je organisatie?
- Positionering >> Wat zijn de belangrijkste kenmerken van je merk en welke onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie moet je merk krijgen in het hoofd van je klant?
- Merkdoelstellingen >> Wat zijn de (merk)doelstellingen van je bedrijf en hoe meet je je succes?
- Merkarchitectuur >> Met welke merknamen en merkbeloftes betreedt je de markt?
- Merkgerichtheid >> Hoe stellen het merk zowel extern als intern centraal in de organisatie en hoe kunnen we alle medewerkers vanuit merkperspectief laten denken én handelen?
Het creëren van interne en externe merkbeleving is een dynamisch, collectief en stapsgewijs proces. Bovendien is merkactivatie en communicatie complex. Denk aan consistentie, zichtbaarheid, logistiek, kosten en beheer. Een sterk merk zit ook in de dagelijkse prestaties van alle medewerkers. Dit betekent dat je merkenbeleid ook vertaald moet worden naar de werkvloer.
Enkele voorbeelden:
- Formulemanagement >> Hoe ontwikkel je een consistente formule en hoe vergroot je de merkbeleving?
- Media-inzet >> In welke media moet de boodschap worden gecommuniceerd? Wanneer en hoe vaak moet dat gebeuren?
- Campagnemanagement >> Hoe ontwikkel je een goede, effectieve reclamecampagne?
- Online marketing >> Hoe richt je online marketingcommunicatie in en hoe moet je omgaan met social media?
- Budgettering >> Hoe kan je marketingcommunicatiemiddelen slim inkopen en hoe optimaliseer je je marketingbudgetten?
- Reputatiemanagement >> Hoe leg en onderhoud je goede relaties met je stakeholders om hiermee begrip, vertrouwen en sympathie te kweken?
- Retentiemanagement >> Hoe vergroot je de loyaliteit van je klanten?
Merkontwikkeling is geen eenmalige exercitie. Daarom moet er periodiek worden bekeken wat het effecten zijn van het interne en externe merkenbeleid. En niet alleen de resultaten meten van de marketingactiviteiten zoals reclamecampagnes. Minstens net zo belangrijk is het toetsten of het gedrag van medewerkers de merkbelofte ondersteunen en dit leidt tot gewenste klantwaardering.
Enkele voorbeelden:
- Klachtenafhandeling >> Hoe worden klachten afgehandeld en geregistreerd? Wat wordt er met de klachten gedaan met betrekking tot doorvoeren van verbeteringen?
- Customer journey >> Hoe verloopt de interactie tussen je klanten en je merk/medewerkers?
- Consumentenonderzoek >> Hoe krijg je meer inzicht in je doelgroepen en hoe kan je deze inzichten vertalen naar productontwikkeling -en verbetering?
- Marketing prestatiemeting >> Wat zijn de (financiële) resultaten van de reclamecampagnes? Wat is het effect van de inzet de verschillende marketinginstrumenten en media?